دستور تهیه ترشی بامیه

بامیه یکی از سبزیجات تابستانی است که در جنوب ایران اقبال بیشتری دارد. از این خوراکی سبز رنگ پر فیبر در چندین نوع غذا استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانستید که می‌توان با آن ترشی هم درست کرد. ترشی بامیه همانند بامیه معمولی سفت نیست، لزج هم نیست، چون به شیوه درستی ترشی انداخته می‌شود.

بامیه یکی از سبزیجات تابستانی است که در جنوب ایران اقبال بیشتری دارد. از این خوراکی سبز رنگ پر فیبر در چندین نوع غذا استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانستید که می‌توان با آن ترشی هم درست کرد. ترشی بامیه همانند بامیه معمولی سفت نیست، لزج هم نیست، چون به شیوه درستی ترشی انداخته می‌شود.

 

مواد لازم:

  • بامیه: ۷۰۰ گرم
  • سیر: ۴ حبه، پوست گرفته
  • لیموی ورقه شده: ۴ ورق
  • سرکه: ۲ پیمانه (با ۵% اسیدیته)
  • آب: ۲ پیمانه
  • نمک ساده: ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری

ادویه ترشی:

  • تخم خردل: ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم رازیانه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • تخم کرفس: ۱ قاشق چای‌خوری
  • دانه فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

۱. شیشه‌ها را با جوشاندن در آب جوش و یا گذاشتن در فر با دمای حداقل، استریل کنید و روی حوله‌ای کاملا تمیز به صورت وارونه بگذارید تا خشک شوند.

۲. سرکه، آب، شکر و نمک را داخل قابلمه‌ای با اندازه متوسط بریزید و این ترکیب را به جوش آورید تا شکر و نمک حل شوند. دما را کاهش داده و آن را گرم نگه دارید.

۳. در حالی که محلول سرکه در حال گرم شدن است، بامیه‌ها را آماده کنید. ساقه بامیه‌ها را جدا کنید (سر را کامل جدا نکنید) سپس آن‌ها را بشویید.

۴. همه ادویه‌های ترشی را داخل کاسه‌ای کوچک بریزید و بهم بزنید تا ترکیب شوند.

۵. ما چهار شیشه برای ترشی آماده کردیم که در هر کدام یک برش لیموترش در ته شیشه می‌گذاریم. یک قاشق غذاخوری از ادویه ترشی را هم در هر کدام می‌ریزیم. سیر پوست گرفته را هم روی ادویه‌ها می‌گذاریم.

۶. بامیه‌ها را به صورت ایستاده و مرتب در شیشه‌های ترشی می‌چینیم. می‌توانید یکی در میان آن‌ها را رو به بالا بگذارید تا استفاده مناسبی از فضای شیشه کنید. بامیه‌ها باید در اندازه‌ای باشند که یک سانت بالایی شیشه خالی باشد.

۷. مخلوط سرکه را داخل شیشه‌ها بریزید تا حد نیم سانت بالای شیشه خالی باشد. یک چاقو را داخل شیشه تاب بدهید تا حباب‌های هوا خارج شود. بامیه پر از هواست بنابراین وقتی چاقو را بین بامیه و شیشه بگردانید، حباب‌های هوای آزاد شده از داخل بامیه‌ها را آزاد خواهد کرد. اگر سطح مایع ترشی پایین آمد، کمی بیشتر از مایع ترشی را داخل شیشه بریزید. اگر مایع ترشی تمام شده، فقط به میزان مساوی از سرکه و آب را داخل شیشه بریزید. نیازی نیست که حتما آن را بجوشانید، چون هم شیشه داغ است و هم مایع قبلی.

۸. درب شیشه‌ها را هم که در آب جوش گذاشته‌اید، با استفاده از دستمالی تمیز برداشته و روی شیشه بگذارید. به آرامی آن را ببندید، اما درب آن را سفت نکنید.

۹. شیشه‌ها را در قابلمه آب جوشی که قبلا شیشه‌های خالی را جوشانده بودید بگذارید. آب هنوز گرم است، اما شیشه‌ها را به آرامی داخل قابلمه بگذارید. از آنجایی که دفعه قبل شیشه‌ها سبک بودند و حالا پر و سنگین طبق قوانین فیزیک، آب مقدار بیشتری بالا می‌آید و ممکن است روی شیشه‌ها هم برود؛ بنابراین آب اضافی را خارج کنید. شیشه‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب بجوشانید. بعد از این زمان آن‌ها را روی حوله‌ای که روی کابینت گذاشته‌اید، بگذارید تا دچار شوک نشده و ترک برندارند.

۱۰. بگذارید شیشه‌ها را بطور کامل خنک شوند. در این صورت موقع خنک شدن صدایی که نشان دهنده تخلیه کامل هوای شیشه و ایجاد خلا هست بشنوید. شیشه‌ها را در مکانی خنک و در بسته نگهداری کنید. به این روش می‌توان تا یک سال آن‌ها را نگهداری کرد. اگر شیشه‌ها را به روش بالا تخلیه هوا نکنید می‌توانید پس از خنک کردن آن‌ها را در یخچال بگذارید. شیشه باز را نهایتا یک تا دو ماه می‌توان در یخچال نگه داشت. قبل از خوردن هم به مدت ۲۴ ساعت بگذارید ترشی بماند سپس مصرف کنید.

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

همچنین مشاهده کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *