دستور تهیه عدس پلو مجلسی

عدس پلو یکی از غذا‌های محبوب ایرانی است که در عین حال که دستور پخت آن بسیار ساده است، اما بسیار مجلسی و شیک است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سفره مجالس و مهمانی‌ها باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرز تهیه یک عدس پلوی متفاوت را به شما آموزش دهیم.

عدس پلو یکی از غذا‌های محبوب ایرانی است که در عین حال که دستور پخت آن بسیار ساده است، اما بسیار مجلسی و شیک است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سفره مجالس و مهمانی‌ها باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرز تهیه یک عدس پلوی متفاوت را به شما آموزش دهیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه عدس پلو
برنج ۳ پیمانه
عدس ۱/۵ پیمانه
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
گوشت چرخ شده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
استاک مرغ ۱ عدد
پیاز داغ ۱/۲ پیمانه
کشمش ۱ پیمانه
خرما ۱۰ عدد
کره حدود ۵۰ گرم
روغن مایع ۶ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو
۱- عدس را با آب کافی بپزید و کنار بگذارید سپس برنج را هم آبکش کنید و کنار بگذارید.

۲- گوشت چرخ شده + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع را در ظرف مناسب بریزد و خوب تفت دهید.

اگر خواستید عدس پلو را با گوشت قلقلی تهیه کنید به روش زیر عمل کنید:

گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. اگر وقت دارید گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید.

به این صورت که از گوشت به اندازه گردو بردارید در دستتان فرم دهید سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد.

تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزنید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود.

در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید وقتی گوشت خوب سرخ شد و پخت کوفته قلقلی‌های شما آماده است به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد.

نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب پیاز را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند، اما بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوند که گوشت بوی زهم می‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

۳- بعد از اینکه گوشت را به هر روشی که خواستید آماده کردید با توجه به حجم مواد اولیه قابلمه مناسبی را در نظر بگیرید کف آن حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد ۲ کفگیر برنج بریزید سپس عدسی که اصلاً آب ندارد را اضافه کنید بعد کمی هل + دارچین + زعفران دم کرده اضافه کنید و به همین ترتیب همه مواد را اضافه کنید.

۴- در انتها برای اینکه عدس پلو خوشمزه‌تر شود به جای آب و روغن به آن کره اضافه کنید و حدود ۱/۲ پیمانه هم آب به دور ظرف اضافه کنید دم کنی بگذارید و از وقتی که بخار برنج بلند شد حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم دارد تا آماده شود.

۵- کشمش را حدود نیم ساعت با آب ولرم خیس کنید بعد با کمی کره یا روغن مایع روی حرارت متوسط تفت دهید وقتی کره آب شد از روی حرارت بردارید بعضی منتظر می‌مانند تا کشمش پف کند، اما اگر بگذارید کشمش پف کند موقع سرو سفت می‌شود.

۶- هسته خرما را بگیرید در یک تابه کمی کره یا روغن مایع بریزید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید می‌توانید پوست خرما را بگیرید و آن را کاملاً پوره کنید سپس با کمی کره تفت دهید بعد در مغز گردو بغلتانید سپس به کمک دست توپی کنید.

۷- بعد از اینکه عدس پلو آماده شد آن را در دیس بکشید با کشمش + خرما + پیاز داغ + گوشت چرخ شده یا قلقلی تزیین کنید.

۸- اگر خواستید عدس پلو را به صورت کته تهیه کنید عدس را جداگانه بپزید البته عدس نباید زیاد بپزد، چون با برنج هم می‌پزد و دم می‌کشد و اگر زیاد بپزد له می‌شود سپس برنج را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید بعد عدس پخته را به برنج در حال جوش که آب آن در حال تمام شدن است اضافه کنید بعد از اینکه آب عدس پلو تمام شد، دم کنی بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید روی حرارت کم تا دم بکشد.

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

همچنین مشاهده کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *