دستور تهیه فسنجون خوشمزه

فسنجان یکی از غذاهایی است که پخت آن نیاز به مهارت زیادی دارد. احتمالا در اطرافیانتان، تعداد کسانی که فسنجان واقعا خوشمزه درست می کنند کم است. این به دلیل همان مهارتی است که تعداد اندکی از آن برخوردارند. اما ما می خواهیم راز تهیه یک فسنجان خوشمزه را با شما در میان بگذاریم.
فسنجان یکی از غذاهایی است که پخت آن نیاز به مهارت زیادی دارد. احتمالا در اطرافیانتان، تعداد کسانی که فسنجان واقعا خوشمزه درست می کنند کم است. این به دلیل همان مهارتی است که تعداد اندکی از آن برخوردارند. اما ما می خواهیم راز تهیه یک فسنجان خوشمزه را با شما در میان بگذاریم.

مواد اولیه:

  • روغن و نمک به میزان لازم
  • زعفران ساییده به دلخواه
  • پیاز (رنده شده) ۱عدد
  • رب انار (ترش یا شیرین بودن رب انار به شما بستگی دارد) ۲ الی ۳ پیمانه
  • مغز گردو آسیاب شده نیم کیلو
  • مرغ (سینه، ران یا فیله) ۱ کیلو
  • شکر ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری
مواد اولیه فوق برای ۶ الی ۷ نفر است.طرز تهیه:

۱. ابتدا یک پیاز متوسط اندازه یک نارنگی را با رنده درشت، رنده کنید. برای این کار می توانید از غذاساز یا خردکن هم استفاده کنید. پیاز را خوب خوب تفت بدهید تا به کیفیت ریز برسد.

۲. سپس گردو را به پیاز اضافه کنید. من برای ۴-۵ نفر ۲۵۰ گرم گردو استفاده می‌کنم. البته می توانید بسته به ذائقه و سایر عوامل از گردوی کمتری استفاده کنید. من خیلی از سس فسنجون خوشم میاد و زیاد میخورمش ولی بعضیا کمتر میخورن. فسنجون رسمی یعنی یه تیکه مرغ خوشمزه داخل سسی از گردو و رب انار. اگه گردو کمتر بزنین سس کمتر خواهید داشت.

۳. گردو رو خوب آسیاب میکنم البته نه در حدی که خمیر بشه و به روغن بیافته. به پیاز ها اضافه میکنم و تفت میدم تا زمانی که بوی گردو بلند بشه و به اصطلاح خامی گردو گرفته بشه.

۴. وقتی گردو به این مرحله رسید دیگه بوی خامی نداره و آماده است. داخلش آب کاملا سرد میریزم و اینجور به گردو شک وارد میشه و کمک میکنه تا روغنش در بیاد.

۵. چیزی که فوق العاده در پخت فسنجون مهمه زمان طولانی هست و شعله ملایم. چیزی بیش از ده ساعت زمان نیاز داره پس موقع پخت حواستون به برنامه ریزی و زمانبندی باشه.

۶. اینجا اولین باری هست که به گردو آب اضافه میکنیم. رنگش رو خوب ببینین . رفته رفته گردو بیشتر و بیشتر روغن میندازه و تیره تر میشه. بازم تاکید میکنم فسنجون به زمان طولانی و شعله ملایم نیاز داره تا گردو تو این مدت روغن بندازه.

۷. تیرگی رنگ خورش هم از گردو هست و رب انار یه چاشنی برای خورش ماست. البته رب انار هم بسته به رنگش در رنگ خورش ما تاثیر میذاره ولی منظورم اینه که امروزه خانوما به دلیل عجله کردن یا فرصت نداشتن به گردو اصلا زمان نمیدن و همون اول رب میزنن و تیرگی خورششون از رب انار هست نه گردوی جا افتاده.

۸. یه موردی که استثنائا فقط در مورد خورش فسنجون داریم اینه که هر موقعی میخواییم بهش آب اضافه کنیم باید آب کاملا سرد یا حتی یخ باشه. اینجور به گردو کمک میکنیم تا روغنش رو پس بده و فسنجون جا افتاده و خوش آب و رنگی داشه باشیم.

۹. بعد از ساعت های طولانی گردو به کیفیتی که ملاحظه میفرمایین میرسه و در این مرحله من رب انار و شکر بهش اضافه میکنم. میزانش رو هیچ وقت اندازه نمیگیرم.

۱۰. میزان ترشی و طعم رب انارها با هم فرق داره و طبع و ذائقه ها هم با هم فرق داره. پس من چشمی رب و شکر میزنم و بعد ده دقیقه میچشم و اگه احساس کردم رب بیشتر نیاز داره، اضافه میکنم یا مثلا شکر برای رب انار من از ترکیب رب انار خونگی که خودم درست کردم و رب انار که از شمال میخرم استفاده میکنم.

رب انارهای شمالی خیلی خوشمزه ان و یکی از مغازه دارا میگفت اینا انار خالص نیستن و ترکیب آلوچه جنگلی داخلش داره. خلاصه اینکه من همیشه از ترکیب این دو رب استفاده میکنم و طعمی فوق العاده دارن.

۱۱. این مرحله مرغ رو به خورشم اضافه میکنم. البته شما زمانبندی کنین و از قبل تر مرغ رو خوب سرخ کنین. مرغ رو قبلش با حرارت بالا داخل روغن خوب سرخ میکنم. حرارت بالا باعث میشه مرغ رویه ببنده و آب داخلش رو از دست نده و مرغ خشک نشه.

۱۲. و اینم بعد از یک ساعت که از گذاشتن مرغم داخل خورش میگذره. میبینین که کاملا جا افتاده و آماده ست.

امیدوارم درست کنین و لذت ببرین.

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

همچنین مشاهده کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *