دستور تهیه روغن حیوانی

روغن حیوانی کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد از خواص روغن حیوانی این است که روغن حیوانی یک روغن سالم است که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد خون می شود.

روغن حیوانی کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد از خواص روغن حیوانی این است که روغن حیوانی یک روغن سالم است که باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد خون می شود.

مواد لازم برای تهیه روغن حیوانی:

 کره محلی۱.۵ کیلوگرم
آبنصف استکان
 نمکنصف قاشق چایخوری
آرد سفیدیک قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه روغن حیوانی :

برای تهیه این روغن حیوانی پرخاصیت ابتدا باید میزان کره ای را که فراهم کردید را داخل قابلمه ای که سه الی چهار برابر بزرگتر از اندازه ی کره است بریزید و روی شعله ملایم شعله گاز بگذارید (انتخاب ظرف بزرگتر سبب جلوگیری از سر رفتن کف کره زمان ذوب شدن می شود). نمک و آب را به کره اضافه کنید و صبر کنید تا کره به کلی از حالت یخ زدگی به حالت مایع دربیاید. چند دقیقه بعد کره ذوب شده و به دمایی مناسب جهت تبخیر دوغ باقی مانده در کره و آب آن می رسد.

 

اکنون آرام آرام آرد را داخل مایع بریزید و به آرامی هم بزنید تا در آن حل شود و سعی کنید دائم هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. آرد سبب می شود که دوغ موجود در کره جذب آن و ته نشین شود. پس از این کار باید تا انتهای کار به طور مداوم آن را هم بزنید به این دلایل که: نخست این که آرد پس از چند لحظه ته نشین می شود و ظرف ته می گیرد و می سوزد.

 

دوم این که پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه که روغن می جوشد، دمای آن به حدود ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسد که آب داخل آن سریع شروع به بخار شدن می کند و ظرف سر می رود و روغن به صورت کف از ظرف خارج می شود که در این شرایط باید تندتر ظرف را هم زد و بزرگ بودن ظرف این جا سبب جلوگیری از ریختن کف روغن به خارج از ظرف می شود.

 

برای بهتر شدن عملکرد و کم تر شدن کف، بهتر است مقداری روغن را با ملاقه که هم می زنید از ارتفاع بالاتری در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانت بالاتر به درون ظرف بریزید تا کف ها بهتر بخوابد. تااینکه کف ها به طور کامل از بین بروند و ماده موجود به رنگ زرد شفاف دربیاید، فورا ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه بدهید به آرامی سرد شود. در صورتیکه قدری در این مرحله آهسته عمل کنید احتمال سوختن روغن زیاد است. پس از این که روغن سرد گردید آن را از یک پارچه نازک عبور بدهید تا ماده های ته نشین شده آن داخل ظرف نریزد و روغن آنرا داخل یک ظرف شیشه ای بریزد و اجازه بدهید تا به طور کامل سرد و جامد شود سپس در آن را ببندید و در یک مکان خنک مانند یخچال، نگهداری کنید.

 

اگر روغن زمان بیشتری در یخچال بماند، طعم و بوی خوشمزه خود را از دست خواهد داد.

 

نکاتی برای تهیه روغن حیوانی :

 روغن زرد را به مقدار مصرف کوتاه مدت خود آماده کنید، به دلیل آن که نگهداری طولانی مدت آن سبب تغيير در طعم و بوی آن می شود.

 

 کره مورد استفاده باید کره محلی گاوی یا گوسفندی باشد و درصورتی که کره دوغی باشد، بهتر است.

 

 زمان استفاده از این روغن به دلیل تفت دادن یا سرخ کردن می بایست شعله گاز کم و حرارت ملایم باشد.

 

 برای تهیه روغن زرد از کره گاوی محلی تنها بدون افزودن آرد و آب هم می توان استفاده کرد. در این وضعیت تهیه روغن زرد کرمانشاهی احتیاج به زمان و تبهر بیشتری دارد.

 

چند نکته در خصوص روغن حیوانی یا روغن زرد

 روغن حیوانی (زرد) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. ولی خوردن چربی و روغن بایستی به اندازه احتیاج بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به سایر روغن های جامد و مایع که در بازار وجود دارد و خانم ها برای پخت و پز در خانه از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش پیدا می کند.

 

 روغن حیوانی یا زرد معمولاً برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مانند زن زائو استفاده می شود همینطور برای کودکان در حال رشد، این روغن سالم و مقوی است.

 

 در شکستگی ها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که احتیاج به نگهداری و گرم نگه داشتن استخوان است و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند برای مراقبت ها در خانه سفارش می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.

 

 در دو فصل اواسط فصل بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام کنید. روغن بهاره خوش طعم و خوشبو تر است برای این که حیوان از علف های تازه فصل بهار تغذیه کرده است.

 

 دو نوع روغن زرد گاوی و گوسفندی در بازار بیش تر به چشم می خورد. روغن گوسفندی خوشمزه تر ولی گران قیمت تر است. و به طور معمول برای به صرفه بودن روغن از کره گاوی استفاده می کنند.

 

روغن زرد با روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی چه تفاوتی  دارند؟ کدام بهتر است؟

معمولا به طیفی از روغن هایی که با منشأ چربی حیوانی تهیه می شوند، روغن حیوانی می گویند. روغن زرد، روغنی است که از کره به دست آمده از شیر دام تهیه می شود و تفاوت روغن کرمانشاهی با دیگر روغن های زرد حیوانی به دلیل کیفیت و البته گیاهانی است که در گذشته برای معطر کردن روغن به آن اضافه می کردند.

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

همچنین مشاهده کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *