دستور تهیه دلمه برگ مو

اواسط فصل بهار برگ موهای تازه در بازار پیدا می شود که واقعا حیف است از آن ها استفاده نکنیم. دلمه برگ مو از پیش غذاها یا غذاهای مرسوم ما ایرانی هاست و در خیلی از نقاط کشورمان محبوب است و زیاد درست می شود.

اواسط فصل بهار برگ موهای تازه در بازار پیدا می شود که واقعا حیف است از آن ها استفاده نکنیم. دلمه برگ مو از پیش غذاها یا غذاهای مرسوم ما ایرانی هاست و در خیلی از نقاط کشورمان محبوب است و زیاد درست می شود.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو :

برگ مو یا همون برگ انگور تازه 40-50 عدد
گوشت چرخ کرده300 گرم
 برنجنصف پیمانه
 * سبزی دلمه خرد شده ( گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون) 4-5 قاشق خرد شده
بیاز متوسطدو عدد
لپه1/3 پیمانه
نمک و فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

 

سبزی دلمه خرد شده ( گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون) به یک نسبت با گشنیز کمی بیشتر (البته شوید و پیازچه و تره هم میتونه اضافه بشه)

 

مواد لازم برای چاشنی دلمه :

* استاک گوشت 1 استکان
 کره25 گرم
 سرکه یا آبغوره نصف پیمانه
شکر1-2 قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار کم

 

* استاک گوشت (اگه نداشتید میتونید از یک بسته عصاره گوشت استفاده کنید با یک استکان آب)

مراحل تهیه دلمه برگ مو :

باید لپه و برنج را از قبل خیس کنیم. پیازها را نگینی خرد می کنیم و در مقداری روغن به همراه زردچوبه تفت می دهیم. کمی که سبک شد و رنگ آن طلایی شد گوشت را اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم آن را تفت می دهیم. برنج و لپه ها را هم جداگانه می پزیم. البته باید مراقب باشیم که برنج را کمی دون برداریم و لپه هم کامل بپزد ولی له نشود.

 

سبزی خرد شده را به گوشت در حال تفت اضافه می کنیم و نمک و فلفل هم می زنیم. در نهایت لپه و برنج را هم اضافه می کنیم و از روی شعله بر می داریم.

 

کف قابلمه ای که مد نظرمان هست را چند تا برگ مو پهن می کنیم که دلمه ها نسوزد.

 

مراحل پیچیدن برگ مو

برای پیچیدن دلمه ها روشهای مختلفی وجود دارد که مرسوم ترین آن بقچه ای هست و رولی. اگر برگ هایی که استفاده می کنید تازه هست باید دو سه دقیقه ای در آب جوش بجوشد تا نرم شود و موقع پیچیدن نشکند (البته من نجوشاندم) برگ ها را که آماده کردید، پهن کنین و مواد را داخل آن بریزید و آن را بپیچید.

 

برگ مو را به پشت پهن می کنیم و یک قاشق از مواد دلمه که آماده کردیم روی آن می ریزیم. اگر برگ موتان کوچک بود می توانید از دوتا برگ روی هم استفاده کنید که مواد بیرون نریزد.

 

دو قسمت پایینی برگ را روی مواد می گذاریم. بعد هم از دو سمت کناری برگ را به داخل خم می کنیم که کاملا روی مواد را بگیرد.

 

در نهایت هم خیلی محکم برگ را رول می کنیم.

 

چاشنی دلمه برگ مو

برای دلمه من از نصف یک عدد عصاره گوشت و نصف لیوان آب و نصف لیوان آبغوره و کمی شکر استفاده کردم. این مخلوط را روی حرارت گذاشتم و به آن کره اضافه کردم. وقتی همه مواد با هم مخلوط شدند و به جوش آمد، آن را روی دلمه ها ریختم.

 

یک پیشدستی هم روی دلمه ها می گذاریم که موقع پخت از هم وا نرود. بعد هم در قابلمه را می گذاریم و روی حرارت می گذاریم. با حرارت متوسط رو به کم، برای حدود یک ساعت می پزد. البته این زمان بستگی به اندازه قابلمه و مقدار دلمه هایتان هم دارد.

جهت سفارش اینترنتی و دریافت مشاوره برای خرید هر محصول با شماره ثابت ۵۵۳۲۶۳۱۳-۰۲۱ یا ۰۹۱۰۸۸۳۳۶۰۳ کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

همکاران و مصرف کنندگان گرامی جهت هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره ۰۹۱۲۲۷۷۷۶۴۰ مدیریت در تماس باشید.

همچنین مشاهده کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *